Snabb efterbehandling.

Detta är en snabb och frenetisk övning som syftar till att uppmuntra till snabb avslutning i samband med ett litet spel. Att spela på ett så litet område kommer att hjälpa spelarna att få förmågan att skjuta på sikt från var som helst i spelområdet, särskilt om de kan dra fördel av den överbelastning som är tillgänglig för det anfallande laget genom att använda stödet från spelarna på utsidan.

Det är dock viktigt att spelarna förstår och skiljer mellan skytte och avslut. Vi vill att spelare ska ta snabba och exakta skott på mål, använda sitt lags bollinnehav för att skapa öppningar, snarare än att bara slå bollen och hoppas.
Detta spel kan även användas som ett träningspass om du får spelarna att jobba i ett högt tempo.

Vad får jag spelarna att göra?

Sätt upp ett område på 20×30 meter med ett mål i full storlek och en sex meter kvadrat i varje ände, som visas [ 1a] . Placera en server bredvid varje mål och dela bollarna mellan de två servrarna. Dela upp dina spelare i fyra lag om tre, börja med två lag på planen i en 3 mot 3. De andra två lagen är placerade på utsidan som visas och kan hjälpa laget i besittning, helst med bara en touch.
Spelet börjar med ett kast från en server till målvakten, som ser ut att kasta eller rulla bollen till en av sina lagkamrater. Laget i besittning går sedan 3 mot 3 mot sina motståndare och försöker göra mål förbi motståndarens målvakt.
Målvakterna eller servrarna kan också kasta bollen direkt till kantspelarna, medan för att hålla det intressant får målvakten komma ut ur mål och spela som en sopare men kan inte göra mål.
Om bollen går ur spel eller om det anfallande laget gör mål, behåller anfallarna besittning och spelet börjar igen från servern till sin målvakt; I annat fall, om det försvarande laget vinner bollen och gör mål, blir de det anfallande laget med spel som startar om från servern i slutet av planen.
1. Servrarna startar och startar om spelet från bredvid målet. De kan kasta bollen till målvakten eller till någon av spelarna på utsidan av planen.
2. Här tar målvakten emot bollen från servern och kastar ut till sitt lag, som försöker göra mål i motståndarmål.
3. Laget i besittning kan passa till spelare på utsidan av planen för att skapa en stor överbelastning till deras fördel. Utomstående spelare är one-touch.
4. Laget ur besittning måste pressa för att återta bollen så att de kan göra en kontring.

Brian-mclair-quick-finishing-1

Spela tvåminutersmatcher, byt snabbt ut de två kantlagen mot de två innelagen efter varje match, som visas [ 1b] . Den här övningen är för 12 spelare och två målvakter, men det är perfekt om du har 24 utespelare och fyra målvakter eftersom du kan få lag att jobba för en match och vila för nästa.
1. Lagen spelar varje match i två minuter och byter sedan snabbt positioner med spelarna på utsidan. Här spelar nu de två ytterlagen från förra matchen 3 mot 3 i område.
2. Spelet är all in (inga beröringsbegränsningar) för spelarna i 3 mot 3.
3. Målvakten kan komma ut ur sitt område och agera som sopare men är får inte göra mål.

Brian-mclair-quick-finishing-2

Hur kommer jag framåt i övningen?

Du kan gå vidare i övningen genom att minska antalet beröringar som insidans spelare kan göra. Spelet börjar med spelarna all in (obegränsad bollberöring) men du kan minska detta stegvis, först begränsa spelarna till tre beröringar, sedan göra det två-touch och slutligen en-touch.
Du kan också ställa som villkor att mål endast räknas om de görs med en första touch-avslutning. Slutligen, uppmuntra intensiteten i spelet genom att göra det till en förutsättning att vinnarna stannar på planen varje gång för att möta nya motståndare, eller genom att sätta upp ett antal mål för lagen för att bli vinnare.

Vilka är de viktigaste sakerna att hålla utkik efter?

Du vill verkligen att spelare ska inse att det finns möjligheter att slå till mot mål var som helst i området. Du vill också att laget i besittning ska förstå att de ska använda stöd från spelarna på utsidan för att skapa utrymme för att skjuta, som visas [ 2] .
Leta efter en nivå av defensiv intensitet från laget utanför besittning – de bör snabbt stänga av motståndare och blockera skott.
1. Här utnyttjar anfallarna ytterspelarna för att få bollen i skottposition så snabbt som möjligt
2. Spelare bör uppmuntras att skjuta in sikte av mål närhelst chansen dyker upp.

Brian-mclair-quick-finishing-3

Vilka är de typiska misstagen som spelare kan göra, och hur undviker du dem?

Om laget i besittning inte skjuter på sikt vid varje tillfälle, stoppa spelet och demonstrera för dem. Det är också lätt för det anfallande laget att glömma att använda stödet från spelarna på utsidan av planen. Om detta händer, stoppa spelet och förklara på nytt syftet med den yttre spelaren.