Kontring

Denna övning handlar om att uppmuntra spelare att motanfalla med snabbhet och precision. Kontring är en stor del av det moderna spelet och att arbetet med detta kommer att förbättra kvaliteten på spel och utveckla beslutsfattande så att spelarna vet hur de ska reagera när den här typen av möjligheter dyker upp i matcher.

MOTATTACKSÖVNING

Vi ställde upp på en halv plan med ett mål och en målvakt i ena änden. Vi tar bort kanterna, avsmalnar till ytterkanterna av sex-meter boxen som visas och vi markerar en 12×12 meter besittningsbox på halvvägs linjen. Vi placerar stolpar på vardera sidan av besittningsboxen.

Vi använder 10 utespelare, uppdelade i ett rött försvarslag på sex och ett blått anfallslag på fyra. Två av de blå är kantspelare, med en som börjar på varje stolpe. Två röda försvarare startar på kanten av straffområdet. De fyra återstående röda startar i bollinnehavet och skickar bollen i en 4 mot 2 under press från två blå anfallare, som försöker vinna boll, som visas [1a] .

Målet för de röda är att hålla i bollen så länge som möjligt. För att uppmuntra detta ger vi dem en poäng varje gång de gör 12 pass tillsammans.
Så fort de två blå pressarna kommer i besittning ser de till att passa till en kant lagkamrat och sedan bryter de sig ur ytan och stöttar kantspelaren med bollen.
Så fort bollen är död måste de tre anfallande spelarna återhämta sig så att träningen kan börja igen. Vi får de anfallande och försvarande spelarna att byta roll varannan gång så att alla får tillräcklig återhämtningstid. För att göra saker realistiska använder vi en linjeman.

Kenny-Jackett-Counter-attacking-1

1. Fyra röda passar bollen under press från två blå. Ge de röda en poäng för varje 12 pass de gör
2. Så snart de två blå pressarna kommer i besittning, passar de till en kant lagkamrat och bryter sedan ur ytan med stöd från den mottagande kantspelaren.

Kenny-Jackett-Counter-attacking-2

1. De tre blåa kontrar snabbt mot de två röda försvararna i andra änden, vilket gör det till 3 mot 2 till det anfallande lagets fördel
2. De blå använder sitt numerära övertag för att skapa en målchans
3. Hastigheten i attacken är viktigt och spelare bör göra löpningar från bollen för att skapa utrymme för bollhållaren
4. För att göra saker realistiska, använd en linjeman. Spelare bör tajma sina löpningar.

MOTATTACKSVÅG

Vi satte upp ett område på cirka 60×50 meter (eller en halv plan med kanterna avstängda). Vi har ett mål och en målvakt i varje ände och fyra skyltdockor placerade enligt bilden. Vi använder minst 12 utespelare uppdelade i två lag om sex, placerade som visas, men eftersom det är en våg är antalet attacker flexibla och vi roterar in andra spelare vid behov.

Spelet börjar med att målvakten kastar ut bollen till en av de blå yttern, som gör sin löpning runt skyltdockan. Två blå spelare från bredvid målet ansluter sig till yttern i anfallet och de går 3 mot 2 mot de två röda försvararna och försöker göra mål i målet, som visas [2a] . Anfallet måste vara snabbt och om det finns någon tvekan kan tränaren sätta stopp för anfallet.

När attacken är död (efter ett mål eller om bollen går ur spel) inleds omedelbart en kontring från det mål som just anfölls. Målvakten kastar ut till en av de röda yttrarna, som måste springa runt skyltdockan för att ta emot och sedan anfaller de med stöd av de två röda som precis försvarade sig mot föregående attack, som visas [2b] . Den blå yttern från det senaste anfallet måste återgå till sin startposition och de andra två anfallande blå måste snabbt återhämta sig och försvara sitt mål.

Kenny-Jackett-Counter-attacking-3

1. Spelet startar med att målvakten kastar ut bollen till en av de blå yttrarna
2. Den blå yttern vänder sig runt skyltdockan för att ta emot bollen och inleda en attack
3. Två blå spelare från bredvid målet ansluter sig till yttern i attack och de går 3 mot 2 mot de två röda försvararna
4. Här leder farten i det blå anfallet och det snabba kombinationsspelet till mål.

Kenny-Jackett-Counter-attacking-4

1. När den blå attacken är död, kastar den röde målvakten ut en boll till en av de röda yttrarna, vilket snabbt sätter igång en kontring
2. De två röda som precis försvarade sig nu ansluter sig till sin ytter och anfaller i en 3 mot 2
3. Den blå ytter från föregående attack måste återgå till sin startposition
4. De andra två blå måste snabbt återhämta sig och vända sig för att försvara sitt mål.

Vilka är de viktigaste sakerna att hålla utkik efter?

Vi vill se spelare göra snabba kontringar, eftersom attackens hastighet är avgörande för framgången för övningen. Vi vill att spelare ska fatta bra beslut, både med bollen och utanför den. Till exempel är det viktigt att spelare gör bra anfallslöpningar utanför bollen för att skapa utrymme för bollhållaren eller för att öppna upp möjligheten att bli spelad till.